De energiemarkt veranderd. Mensen blijven steeds minder vaak trouw aan hun oorspronkelijke leverancier en stappen steeds vaker over naar een andere, goedkopere leverancier. Naast dat mensen voor een goedkope leverancier gaan, kiezen ook meer mensen voor een groene leverancier. Onder de vijf energieleveranciers die afgelopen jaar de meeste nieuwe klanten hebben ontvangen, vallen er drie onder de categorie groen. Een duidelijk teken dat groen en goedkoop goed samengaan.
Groene nieuwkomers winnen van oude grijze garde
Onderzoek toont aan dat de ‘’tweede generatie energieleveranciers’’ die de energiemarkt betraden na de liberalisering die in 2004 plaatsvond, langzamerhand de markt overnemen. Over het jaar 2016 komen Oxxio en Greenchoice als grootste winnaars uit de bus. Na aftrek van het aantal vertrekkende klanten verwelkomende zij het grootste aantal nieuwe klanten. Eneco is de enige van de vier grote traditionele energieleveranciers die in de top 3 van winnaars verschijnt.
Nederland wordt steeds groener
Ten opzichte van 2015 zijn in 2016 meer consumenten overgestapt naar een groene energieleverancier. In 2015 sloot 23,52% van de overstappers een energiecontract af bij een van de groenste energieleveranciers, dit is afgelopen jaar toegenomen tot 28,46%. Dat groene energie niet langer duurder is dan grijze energie was al bekend, in 2016 waren consumenten in onze vergelijker vaak zelfs het meest voordelig uit met groene energie.
Nuon blijft inzetten op kortingsacties
Energieleverancier Nuon heeft in 2016 verreweg de meeste nieuwe klanten aan zich gebonden. Dit heeft de leverancier te danken aan de hoge welkomstkortingen die zij aanbiedt aan nieuwe klanten. Door zich te focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten, is het aantal klanten dat ieder jaar bij Nuon vertrekt ook hoog. Toch blijken de kortingsacties te werken: Nuon sluit het jaar af met een positief saldo. Deze manier van werken zal in de toekomst echter zijn kracht verliezen; wanneer steeds minder mensen bij hun oorspronkelijke leverancier met (te) hoge tarieven wegkomen, zal het effect van deze kortingsacties steeds minder groot worden.